Diferențialul auto: ce este, cum funcționează și când se folosește?

Diferențialul auto: ce este, cum funcționează și când se folosește?

Ce este diferențialul auto?

Diferențialul este o componentă a sistemului de transmisie ce are rolul de a distribui puterea de la cardan către roți, pentru a le permite să se rotească în mod diferit și, totodată, cu viteze diferite. Alături de ambreiaj, cutia de viteze și alte componente ale transmisiei, diferențialul asigură manevrabilitatea mașinii, mai ales în viraje. Mai exact, într-o curbă, roata exterioară trebuie să parcurgă o distanță mai mare decât roata interioară, ceea ce înseamnă că trebuie să se rotească mai repede. Diferențialul asigură acest lucru, permițând roților să se miște independent una de cealaltă, prevenind astfel alunecarea și uzura prematură a pneurilor.

Diferențialul face parte din ansamblul axei vehiculului și este prezent la toate vehiculele cu tracțiune pe două sau patru roți. Componentele sale includ:

  • carcasa diferențialului - aceasta este fabricată dintr-un metal dur, de obicei oțel, și protejează componentele interne, mai exact roțile dințate;
  • roțile dințate planetare și roțile dințate sateliți;
  • arborele cardanic și arborii planetari;
  • pinionul de atac;
  • coroana de transmisie principală.

Cum funcționează un diferențial?

Pentru a înțelege mai bine cum funcționează diferențialul, trebuie să ne uităm la componentele sale principale: angrenajele planetare și sateliții. Acestea le permit roților să se rotească la viteze diferite prin transferul de putere de la motor la roți într-un mod eficient și adaptat condițiilor de mers. Astfel, dacă vehiculul se deplasează în linie dreaptă, toate roțile primesc aceeași putere. În viraje, diferențialul ajustează automat puterea transmisă către fiecare roată, astfel încât unele să se rotească mai încet decât celelalte, în funcție de necesități.

Când se folosește diferențialul auto?

Diferențialul este activ în orice moment în care mașina se deplasează, dar devine deosebit de important, așa cum am menționat, în timpul virajelor. De asemenea, această componentă are un rol important și în condiții de tracțiune variabilă. Spre exemplu, în situațiile de condus off-road sau pe suprafețele alunecoase, diferențialul poate face o diferență semnificativă în ceea ce privește controlul și siguranța vehiculului.

Pentru șoferii de mașini sport, acesta ajută la menținerea tracțiunii și a stabilității în timpul manevrelor agresive și a accelerărilor rapide. De asemenea, în competițiile sportive, un diferențial bine reglat poate oferi un avantaj competitiv major.

Tipuri de diferențiale


În prezent, există mai multe tipuri de diferențiale, fiecare cu particularități specifice, care le fac potrivite pentru anumite condiții de condus și tipuri de vehicule. Iată principalele opțiuni:


diferențial deschis - este cel mai comun tip de grup diferențial și se regăsește în majoritatea mașinilor de serie. Acesta le permite roților să se rotească la viteze diferite, în condiții normale, pe drumuri asfaltate. Atunci când vehiculul se deplasează în linie dreaptă, puterea motorului este transmisă direct către roți, fără a implica pinioanele intermediare. În viraje, pinioanele intermediare îi permit roții din interior să se miște mai încet, în timp ce roata exterioară se rotește mai repede. Această funcție previne uzura excesivă a anvelopelor și asigură o experiență de condus lină și stabilă.


Cu toate acestea, diferențialul deschis are limitările sale. În condiții de aderență scăzută, cum ar fi pe gheață sau noroi, diferențialul tinde să transmită mai mult cuplu roții cu o aderență mai mică, ceea ce poate duce la pierderea tracțiunii. În astfel de situații, roata cu aderență mai bună nu primește suficient cuplu pentru a mișca vehiculul. Acesta este motivul pentru care diferențialul deschis nu este potrivit pentru condusul off-road;

diferențial blocabil - denumit și diferențial autoblocant sau închis, acesta utilizează diverse mecanisme (mecanice, pneumatice, hidraulice) pentru a bloca pinioanele interne și pentru a permite transmiterea puterii motorului către roți, în mod egal. Principalul avantaj al diferențialului autoblocant este evident în condiții de tracțiune scăzută, cum ar fi în zone off-road sau pe suprafețe alunecoase. Chiar dacă una dintre roți pierde complet aderența, cealaltă roată va primi întregul cuplu și va continua să propulseze vehiculul. Totuși, un dezavantaj major apare în viraje, unde blocarea ambelor roți poate duce la uzura prematură a anvelopelor și la dificultăți în manevrare;

diferențial cu alunecare limitată - cunoscut și sub numele de Limited Slip Differential (LSD), acesta este un compromis între diferențialul deschis și cel autoblocant. Mecanismul le permite roților să se învârtă la viteze diferite în viraje, similar cu un diferențial deschis, dar limitează diferența de viteză pentru a îmbunătăți tracțiunea.

Diferențialul cu alunecare limitată este ideal pentru vehiculele sport sau pentru condusul pe suprafețe variate, oferind o manevrabilitate bună și o tracțiune superioară în condiții dificile. De exemplu, dacă o roată începe să piardă aderența, LSD-ul va transfera mai mult cuplu către roata cu aderență mai bună, menținând astfel stabilitatea și performanța vehiculului. Din această categorie face parte și diferențialul Mercedes-AMG cu alunecare limitată pe puntea spate, controlat electronic, o variantă semnificativ mai performantă decât cele convenționale. Acesta utilizează ambreiaje cu mai multe discuri și redistribuie cuplul către roata care are o tracțiune mai bună. Efectul resimțit de către șofer este o stabilitate mult mai bună în timpul virajelor la viteze mai mari sau a slalom-urilor, dar și o tracțiune îmbunătățită la accelerare;


diferențial Torsen - denumirea acestuia derivă de la „torque sensing” (sensibil la cuplu). Acest diferențial este un model mai avansat, ce reacționează imediat la dezechilibrele de cuplu dintre roți. Spre deosebire de diferențialul deschis, care trimite cuplul roții cu o aderență mai mică, cel Torsen redistribuie cuplul către roata cu o aderență mai bună, asigurând, astfel, o tracțiune optimă. Ca urmare, acest tip de diferențial este extrem de eficient în condiții variate de drum și este frecvent utilizat în vehiculele cu tracțiune integrală sau în mașinile sport de înaltă performanță.

Întreținerea diferențialului


Întreținerea corectă a diferențialului mașinii este esențială pentru a asigura o funcționare optimă și o durată de viață lungă a acestei componente. Unul dintre cele mai importante aspecte ale întreținerii este schimbarea regulată a uleiului de diferențial. Intervalul de schimbare poate varia în funcție de recomandările producătorului, dar în general, acesta ar trebui să fie înlocuit la aproximativ 50.000 de kilometri. Folosește întotdeauna ulei pentru grup diferențial de înaltă calitate pentru a asigura o lubrifiere adecvată și o protecție sporită împotriva uzurii!


Pe lângă schimbarea uleiului, este important să verifici periodic diferențialul pentru urme de uzură sau scurgeri. Semnele unui diferențial cu probleme includ zgomote ciudate în timpul virajelor sau vibrații neobișnuite.
Așadar, diferențialul este un componentă importantă a sistemului de transmisie, care asigură manevrabilitatea și tracțiunea vehiculului. Ca urmare, este foarte important ca acesta să fie întreținut corespunzător sau înlocuit atunci când este cazul. Dacă deții un Mercedes-Benz, o Honda sau un smart, sau dacă ești un mecanic profesionist care se ocupă cu reparații de diferențiale, asigură-te că folosești piese de schimb de înaltă calitate.

Vizitează piese.autoklass.ro pentru a descoperi o gamă largă de piese auto originale, special concepute pentru a menține performanța și siguranța vehiculului la cele mai înalte standarde!