Supraîncălzirea discurilor de frână: simptome, cauze și soluționare

Supraîncălzirea discurilor de frână: simptome, cauze și soluționare

Rolul discurilor de frână în funcționarea vehiculului

Discurile de frână sunt componente de bază ale sistemului de frânare. Ele transformă energia cinetică în căldură prin frecare, pentru a încetini sau a opri complet roțile auto. Materialele din care sunt fabricate discurile, de obicei oțel sau materiale compozite speciale, precum cele carbon-ceramice, sunt proiectate să reziste la temperaturi înalte și la uzură constantă. Totuși, supraîncălzirea poate apărea în anumite condiții, afectând funcționalitatea discurilor.

Discurile de frână metalice, spre exemplu, se încing mai ușor și pot atinge temperaturi de până la 500°C în anumite condiții de frânare. Pe de altă parte, discurile de frână carbon-ceramice, cum sunt cele Mercedes-AMG sunt extrem de ușoare și rezistente la temperaturi foarte înalte, putând ajunge până la 1000°C fără a se deforma și fără a-și pierde din eficiență. Datorită acestor avantaje, ele sunt preferate pentru vehiculele cu o performanță înaltă sau pentru cele utilizate pe circuit.

Este important de menționat și faptul că discurile pot avea o structură solidă sau una perforată (discuri ventilate). Discurile de frână solide sunt mai eficiente și mai frecvent utilizate pentru autovehiculele ușoare, datorită costurilor reduse și a greutății mai mici. Discurile de frână ventilate sunt mai rezistente la supraîncălzire, fiind astfel potrivite pentru vehiculele care necesită o putere de frânare mai mare, cum ar fi mașinile sport sau cele de mare tonaj.

Simptomele supraîncălzirii discurilor de frână

Disc de frana cu semne vizibile de supraincalzire excesiva

Pe lângă evidenta creștere a temperaturii, există și alte câteva simptome care pot indica supraîncălzirea discurilor de frână. Acestea includ:

  • modificarea culorii discurilor de frână - unul dintre cele mai evidente semne ale supraîncălzirii este schimbarea culorii discurilor. Când un disc de frână atinge temperaturi critice, materialul își schimbă culoarea. De exemplu, un disc de frână din oțel care s-a încălzit excesiv va căpăta o tentă portocalie în timpul utilizării și o nuanță purpurie după răcire. În plus, pe suprafața discului de frână pot apărea și fisuri sau deformări, care sunt, de asemenea, un semn clar de supraîncălzire;
  • miros de ars sau de fum ce provine din zona roților - atunci când plăcuțele de frână se încing la un nivel extrem, poți resimți un miros de ars sau ferodou;
  • apariția unor vibrații la frânare - acestea pot fi simțite în pedala de frână sau în volan și indică faptul că discurile sunt deformate din cauza căldurii excesive;
  • scăderea eficienței sistemului de frânare - discurile de frână supraîncălzite își pierd capacitatea de a genera frecarea necesară pentru a opri vehiculul în mod eficient, ceea ce poate duce la distanțe de frânare mai lungi și la un risc crescut de accidente.

De ce se încing discurile de frână?

Supraîncălzirea discurilor de frână este cauzată în principal de frecarea puternică dintre plăcuțele de frână și discuri. Această frecare excesivă poate apărea din diverse motive, cum ar fi:

  • un stil de condus agresiv - frânările bruște și dese se numără printre principalele cauze ale supraîncălzirii discurilor de frână. Frânarea frecventă și intensă generează multă căldură, care poate depăși capacitatea discurilor de a o disipa în mod eficient;
  • defectarea mecanismului de frânare - anumite defecțiuni, cum ar fi etrierele de frână blocate, pot duce la supraîncălzirea discurilor. Aceste probleme împiedică disiparea uniformă a căldurii și pot cauza deformarea discurilor;
  • instalarea incorectă a plăcuțelor de frână - dacă plăcuțele nu sunt aliniate corect sau sunt fabricate din materiale care nu rezistă bine la căldură, ele pot cauza supraîncălzirea și uzura prematură a discurilor;
  • discuri și plăcuțe de frână uzate - utilizarea discurilor și a plăcuțelor de frână după expirarea duratei de viață recomandate este o altă cauză comună a supraîncălzirii. Materialele uzate nu mai pot gestiona în mod eficient căldura generată în timpul frânării, ceea ce duce la probleme de performanță.

Cum rezolvi problema unor discuri de frână încinse?

Mecanic inspectand un disc de frana incins, intr-un service auto

Pentru a preveni supraîncălzirea discurilor de frână, este esențial să urmezi câteva recomandări:

  • schimbă plăcuțele de frână la intervale regulate și asigură-te că acestea sunt montate corect;
    verifică discurile pentru semne de uzură, deformare sau modificări de culoare;
  • investește întotdeauna în discuri și plăcuțe de frână de calitate superioară. Piesele originale sunt proiectate să reziste la condiții extreme și să asigure performanțe optime. Acestea reduc riscul de supraîncălzire și îmbunătățesc siguranța. În plus, discurile și plăcuțele de frână originale sunt proiectate special pentru modelul tău de mașină și oferă cea mai bună compatibilitate și durabilitate. Evită utilizarea componentelor universale sau de calitate inferioară, deoarece acestea pot duce la probleme suplimentare și costuri mai mari pe termen lung;
  • adoptă un stil de condus moderat. Evită frânările bruște și frecvente și încearcă să anticipezi traficul pentru a frâna treptat.

Supraîncălzirea discurilor de frână nu trebuie ignorată. Soluționarea rapidă a acestei probleme contribuie la menținerea siguranței și a performanței vehiculului. Dacă ai nevoie de piese de schimb de înaltă calitate pentru mașini marca Mercedes-Benz, Honda sau smart, vizitează piese.autoklass.ro. Aici vei găsi o gamă largă de componente originale și aftermarket, ideale pentru menținerea unor performanțe optime!